교부들도 소위, '신학과 일반과학을 완전히 별개로 구분하지 않습니다.'
* '아나타시우스와 클레멘트가 강조한 contemplation'에 '물리적인 세상 또는 일반학문'과의 접점이 있음(예컨데, 이교도는 그것을 할 수 없음)을 강조하네요! 날카로운 지적인 것 같습니다.
* 교부학을 형이상학적으로 발전시키던 정교회에 꼭 필요한 연구라 생각합니다. 물론, 교부들의 신학에 내재된 형이하학적 관점은 모든 기독교회에 장차 연구될 겁니다. 이는 교부들이 강조하는 contemplation(관상) 및 theosis(신화)의 개념을 현대적으로 적용하기에 유용합니다.
* 개혁교회에서도 이러한 발전적인 논의와 분석이 진행되기를 간절히 바랍니다. 교부들에게 나타난 물리적 세상 이해 또는 그것에 관한 자연학에 관한 개혁신학적 접근에 큰 발전이 있어야 합니다. 지금도 그러하지만 앞으로는 더욱 눈에 보이고, 만져져야 신앙에 대해 대화할 수 있습니다.
-> 개인적으로 예상하건데, 초대교회 교부들은 '자연학'을 신학에 도입할 때, '플라톤주의'에서 크게 벗어나지 않았을 겁니다. 다만, 그것을 '신앙적 수양(修養)에 유용하도록 해석 및 적용'했을 겁니다. 1차적으로 그들이 자연학에 가졌던 관점을 연구하고, 2차적으로 당시에 구체적으로 그것을 적용한 사례를 다양하게 분석 및 적용하는 방향이 중요할 겁니다.
Theology’s Object: Athanasian Lessons for Orthodox Christianity and Science
https://www.youtube.com/watch?v=nhUbVp1GMN4
Abstract
Evidence indicates the growing reluctance of Orthodox Christians towards science, and I am not thinking only of their deplorable response to the pandemic. For example, certain Orthodox scientists believe that, while the natural world falls within the purview of science, which I do not debate, theology focuses upon God, morals, and holiness. Many Orthodox theologians would subscribe to this conviction wholeheartedly. It is with this perception of theology—as deprived of interest in nature—that I am concerned here. As a theologically trained Orthodox Christian, I find this attitude perplexing. As an academic working at the crossing of various disciplines, I find it counterproductive. The attitude in question makes difficult any conversations between scientists and theologians, or humanities scholars more broadly. To address this issue from the angle of my expertise, namely, patristic studies, I discuss the thinking of Athanasius of Alexandria (d. 373). In his Against the Gentiles and On the Incarnation, Athanasius argues that theological knowledge requires to explore human interiority, the cosmos, and scriptural testimonies. The cosmos, or the natural world, is far from uninteresting for a theologian. And, to understand the natural world, Athanasius relies upon the available sciences, while his interpretative lens remains anchored in faith. His approach provides useful insights for contemporary Orthodox academics, beyond the cultural gap separating him from our scientific age. With him, history shapes the course of future theology. It is the significance of this lesson that, ultimately, I ponder in this paper
A Triadic Pattern within a Triadic Pattern: Clement’s Contemplation of Nature
https://www.academia.edu/video/kL5BNj
Description
Paper delivered for Tradition and Innovation in Early Christianity. Institute for Religion and Critical Inquiry ACU Melbourne; 15-17 Aug 2018. Clement worked at the crossroads of the classical culture and faith convictions. Everything he created was an innovative take on old ideas. For instance, as a Platonist of Philonian pedigree who was, at the same time, profoundly committed to the Classical paideia, Clement believed in structured processes of training and study which led to the shaping of a superior person—the holy gnostic, the Christian saint. This goal was the criterion and ordering principle of his entire worldview. Clement redrafted the Platonic triadic pattern of ethics, physics, and epoptics, by developing the second rung of the ladder into another triadic pattern. He worked out a contemplative approach which progressed from the scientific description of natural phenomena to their ecclesial translation to their perception from a divine vantage point.
-> 링크에 들어가세요!
끝으로 '엠마오 도상으로 가던 제자들과 그들의 변화를 유도한 자연학의 중요성'을 다룹니다.
어느 종교나 그러하듯, 기독교도 '신의 체험'을 신앙생활에서 반드시 필요로 합니다. 교부들이 평신도들의 신앙생활을 위해 어떻게 '와닿게' 신학과 목회를 펼쳤는지 연구해야할 시기입니다. 철학적 사고는 시대를 돌고 돕니다. 원색적인 부분부터 다시 살피고 기억해야 끊임없이 목회방법과 기술을 발전시킬 수 있습니다.
Their Hearts Were Burning: Emmaus as ‘Realised Eschatology’ in the Philokalic Tradition
https://www.academia.edu/video/lD0y8l
* 이하에 강의를 이해하는데에 도움이 되는 논문(pdf, 내용- html)을 첨부합니다.^^
'신학 자료 > 교부학' 카테고리의 다른 글
이상규 신부의 교부학 강의1 - 입문용(가톨릭 교회 중심) (1) | 2022.11.19 |
---|---|
토마스 아퀴나스에 관하여 - 박승찬, 김율의 해설 중심 (0) | 2021.03.16 |
서양철학사 강의[도올TV] - 성염, 아우구스티누스(어거스틴, 신학과 철학의 대화[대담]) (0) | 2021.03.14 |