잠언을 어떻게 읽고, 적용해야 하나요? - 비평, 논문 포함
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잠언을 어떻게 읽고, 적용해야 하나요? - 비평, 논문 포함

개혁신학어벤져스 2022. 12. 4. 21:52

 잠언은 한국에서 일부 신학자들에 의해, 최근에야 제대로 이해되기 시작했습니다.

 관련하여, 본고는 잠언에 대한 교부들의 해석학적 견해와 그로 말미암는 신앙생활로의 적용점을 살필 수 있습니다. 곧, 잠언에 대한 오리겐, 에바그리우스, 크리소스톰의 해석을 중심으로 합니다.^^

 -> 잠언을 주해 설교하기 위해, 많은 노력이 필요합니다.


 요약

 잠언의 주된 소재인  지혜는 누군가가 자신을 낮춤으로 높아지는 것을 전제합니다. 이는 신구약 성경 전체에서 다루어지되, 실천적으로 또는 현장적으로 신앙인에게 요구하는 바입니다. 특히, 여러 교부들에 의해, 이는 삼위일체적으로 또한 구속사적으로 삶에 적용됩니다.

 특히, 잠언은 전체 성경에서 격언으로 이해되어야 하기에(교부들도 공통적으로그렇게 사용하듯), 그것의 성경 내 신학적 위치를 설정하기 어렵습니다. 물론, 그러하기에 당연히 교회에서 누군가가 하고 싶은 말을 하는 데(특히, 이념적으로 목회적으로)에 잠언이 사용되지 않아야 합니다.

 또한, 잠언 내의 본문들은 그 자체의 문학적 특징(격언으로서의)에 근거해 서로 해석되어야 합니다. 물론, 소재적으로 '재산'과 '여성'이라는 콘텐츠를 엮어가며 말입니다.

 * PERFORMING THE BOOK OF PROVERBS: ENGAGING PROVERBS AS CHRISTIAN SCRIPTURE - Justin M. Gohl, THE LUTHERAN THEOLOGICAL SEMINARY, PHILADELPHIA(2013)

Performing_the_Book_of_Proverbs_Engaging.pdf
2.40MB

 

 -> 목차를 소개합니다!


ABBREVIATIONS………………………………………………………………………iv


INTRODUCTION………………………………………………………………………...1 


CHAPTER 
1. THE “PLAY” OF THE BOOK OF PRO↑ERBS IN MODERN SCHOLARSHIP: 
WHENCE AND WHITHER?……………………………………………………23 

I. The Book of Proverbs in 20th Century Historical Criticism 
II. Yielding the Historical-Critical & Biblical-Theological Paradigm 
III. Reading Proverbs as Paradigm & Book: The Performative & 
Literary/Canonical Correctives 
IV. Conclusion: Beyond History to the Book of Proverbs as Scripture 

2. ORIGEN: THE BOOK OF PROVERBS AS INITIATION INTO THE WAY OF 
THE LOGOS…………………………………………………………………….82 

I. Preliminaries: Origen & The Book of Proverbs 
II. Prov 22.20 and the Book of Proverbs’ Scriptural Ontology and 
Performative Context 
III. The Book of Proverbs & the Divine Philosophy of the Solomonic 
Trilogy 
IV. The Proverb & the Book of Proverbs as Scriptural Epitome 
V. Proverbs and the Hermeneutics of the Incarnation: Jesus as Performer 
of Proverbs 

3. EVAGRIUS PONTICUS: THE BOOK OF PROVERBS AND THE LIFE OF 
CONTEMPLATIVE PRAYER AND SPIRITUAL STRUGGLE……………..152 

I. Preliminaries: Origen & Evagrius 
II. The Prologue of Proverbs (Prov 1.1-7) as Interpretive Key to 
Solomon’s Proverbs
III. Stories of the Soul in the Vignettes of Proverbs 1.10-19, 1.20-33, and 
31.10-31 
IV. Mapping Sensible/Intelligible Domains in the Book of Proverbs 
V. The Sensible Domain of “→ealth/Poverty” and Its Intelligible 
Referents 
VI. The Sensible Domain of “→omen” and Its Intelligible Referents

4. JOHN CHRYSOSTOM: THE BOOK OF PROVERBS AND THE 
CULTIVATION OF THE ETHICAL AND CIVIC LIFE OF THE CHRISTIAN 
CHURCH……………………………………………………………………….253

I. Antiochenes on Scripture & the Book of Proverbs 
II. Chrysostom’s Reading of Proverbs 1.1-7, with 1.8-9 
III. Chrysostom and Proverbs’ Rhetoric of →ealth & Poverty
IV. Chrysostom & Proverbs’ Discourse on →omen
5. RECOVERING A PERFORMATIVE THEOLOGICAL HERMENEUTICS FOR 
THE BOOK OF PROVERBS…………………………………………………..343 
I. A “Literal” Theological Exegesis of the Book of Proverbs’ Narrative 
Gestalt
II. Christ as the Archēgetical Performance of the Book of Proverbs 
III. Wisdom Teleology & Pedagogy 
IV. Proverbs & the Church’s Apologetic Agōn

CONCLUSION…………………………………………………………………………407 

APPENDIX……………………………………………………………………………..419

BIBLIOGRAPHY………………………………………………………………………421